Snelle koolhydraten en acne

Acne is een serieus probleem. Kan het komen van voeding? Zouden koolhydraatarme recepten bij kunnen dragen aan het voorkomen van acne? De meeste tieners krijgen puisten, bij één op de vijf is het echt erg en een paar procent komt er nooit meer vanaf. Die pukkels maken veel jonge mensen ongelukkig, ze worden er onzeker en depressief van en ze hebben meer psychische problemen, minder vrienden en minder geslachtsverkeer.

 

Ongezonde gevolgen acne

Het percentage tieners niet puistjes dat zelfmoord overweegt is twee tot drie keer zo groot als bij jongeren zonder acne, en sommigen doen het daadwerkelijk. Er bestaan diverse medicijnen tegen acne. Die worden op het gezicht gesmeerd of ingenomen. Ze moeten maandenlang dagelijks worden gebruikt, ze werken slechts bij een minderheid, de pukkels komen vaak terug en alle middelen hebben bijwerkingen, soms ernstige. Geen wonder dat mensen met acne er iets aan proberen te doen via de voeding. Wereldwijd gelooft de helft van de acnelijders dat hun puistjes worden bevorderd door verkeerd eten. Chocola is verdachte nr. i, gevolgd door vet eten. Het effect van chocola is één keer serieus onderzocht, in 1969. Vrijwilligers met een lichte vorm van acne kregen een maand lang een tablet van een ons chocola per dag en een maand lang net zo’n tablet zonder chocola. Het aantal puisten bleef hetzelfde. Volgens sommige wetenschappers toonde dit experiment onvoldoende aan dat chocola geen acne veroorzaakt, maar ik vind het redelijk overtuigend bewezen. De verdenking tegen vet eten is nooit getest. Intussen is de wind gedraaid en zijn juist voedingen met weinig vet en met veel suiker en snelle koolhydraten verdacht. Dat leek bevestigd te worden door studies uit Melbourne; daarin werd het aantal puistjes bij acne minder op diëten met veel vlees, veel vis en weinig koolhydraten.

 

Vlees

De vleesproducenten, maar er zit wel een luchtje aan. D die het onderzoek betaalden, zulleneerstubldijimesee zijn geweest warengezemee Die lijk één studie die ze meerdere keren hebben De Australiërs kwamen er genadig af met alleen ecreoeo: deling op de website van een wetenschappelijk tijdschrift, gepubliceerd. wel door aangetast; maar hun geloofwaardigheid was er we dubbel publiceren is in de wetenschap even erg als doping bij sport. Andere studies van een dieet dat laag is in koolhydraten (ofpreciezer: laag in snelle koolhydraten met een hoge glykemische index) leverden ook aanwijzingen voor een effect op acne, maar geen van allen leverde een overtuigend bewijs. Qua dieet hebben we de acnelijder dus weinig zekerheid te bieden.

 

Alternatieve behandelingen

Andere, ‘alternatieve’ behandelingen zijn al helemaal niet onderbouwd. Puistjeslijders smeren in hun wanhoop van alles op hun gezicht: modder, haaienleverextract, verse urine of eikenschors. Verder slikken ze onschuldige middelen zoals bakkersgist maar ook ayurvedische en Chinese kruiden die vol vergif kunnen zitten (zie p. 27 en 124). Die worden allemaal aan de man gebracht met onderzoek waarmee een Nederlandse student nog geen voldoende zou halen voor haar masterscriptie. Voor een goede onderzoeker liggen hier kansen bij de vleet. Neem bijvoorbeeld het verband tussen melk en acne. Tieners met acne rapporteren op vragenlijsten regelmatig een hogere melkconsumptie dan tieners zonder acne. Dat bewijst op zich niet alles. Om erachter te komen of het een de oorzaak is van het ander, is een experiment vereist waarin de helft van de deelnemers een paar maanden veel melk drinkt en de andere helft weinig melk. Dat is nooit gedaan. Waarom gebeurt dergelijk onderzoek niet? Deels omdat er gs ce he anagr es el d gveol od r, di se. Wkans et e nospc hoa,pe rphe er si dvsesrdubr si ni dgieeni szich nr do enrd dhaent 20 procent en de bedragen zijn te klein voor een voedingsonderzoek van enige omvang. Er bestaat geen Nederlandse Ac e Stichting die miljoenen voor onderzoek inzamelt, zoals gebeurt voor kanker en hart en vaatziekten. Van de zuivelindustrie kun je ook niet verwachten dat ze geld steken in onderzoek naar acne: als blijkt dat melk echt puistjes veroorzaakt, is dat een publicitaire ramp. Geldgebrek is echter niet de belangrijkste oorzaak waarom zulk onderzoek niet gebeurt. Zelfs zoiets simpels als het definitief vaststellen van de relatie tussen melk en acne vereist begaafde, gedreven onderzoekers die zich niet uit het veld laten slaan, want in tegenstelling tot de meeste menselijke activiteiten mislukt onderzoek meestal. Onderzoekers die zich daardoorheen vechten doen dat om grote dingen te ontdekken, misschien zelfs een Nobelprijs te winnen. Die prijs wordt niet uitgereikt voor de werking van voeding op puistjes, maar voor onderzoek aan grote gezondheidsproblemen zoals aids of malaria. Zelfs de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad beperken zich tot ernstige ziekten en lijken geen aandacht te hebben voor vervelende dingen waar je niet aan doodgaat zoals constipatie, tandbederf of jeugdpuistjes. Wat er tot nu toe aan is onderzocht wijst er niet op dat acne komt van chocola, snelle koolhydraten of andere voedingsmiddelen, maar er is weinig onderzocht. Acne wordt misschien veroorzaakt door eten, misschien ook niet. Dat zullen we niet weten — tenzij een topwetenschapper zich alsnog over dit weeskindje ontfermt.

 

Suiker: conclusie

Suiker is niet echt gezond. Als je vaak iets met suiker eet of drinkt, vergroot dat de kans op rotte tanden. Suiker zit ook in veel dingen die lekker zijn en gemakkelijk wegeten en drinken. Daardoor maken die suikerrijke producten dik. Sap en frisdrank zijn de voornaamste boosdoeners, gevolgd door snoep, koekjes en taart. Er is rond suiker wel een enorme hype ontstaan. Het zou verslavend zijn, ADHD veroorzaken, lage bloedsuikerniveaus waar mensen ziek en beroerd van worden en nog veel meer. Dat zou je kunnen vermijden door langzame koolhydraten te eten. Die hype is grotendeels ongefundeerd, en ‘langzaam’ of ‘snel’ valt meestal niet samen met gezond of ongezond. Je kunt suiker vervangen door zoetstoffen. Die zijn veilig en niet giftig, ze helpen een beetje om de inname van calorieën te verminderen, maar ze lossen onze problemen met overgewicht niet op.

Het beste is dus om direct over te stappen op koolhydraatarm eten en drinken, om op die manier suikers tegen te gaan en acne te voorkomen. Dus neem als hoofdgerecht een koolhydraatarm product en stap over op lichte gerechten voor tussendoor.

http://koolhydraatarmegerechten.jouwweb.nl/