De auto in Oostenrijk (en de geschiedenis hiervan)

Rond 1870, in Wenen, Oostenrijk (toen het Oostenrijks-Hongaarse Rijk), plaatste uitvinder Siegfried Marcus een vloeibare verbrandingsmotor op een eenvoudige handkar, waardoor hij de eerste man was die een voertuig met behulp van benzine voortbracht. Tegenwoordig staat deze auto bekend als “de eerste Marcus-auto”. In 1883 verkrijgt Marcus een Duits octrooi voor een laagspanningsontstekingssysteem van het type magneto; dit was zijn enige automobieloctrooi. Dit ontwerp werd gebruikt voor alle andere motoren en de vierzits “tweede Marcus-auto” van 1888/89. Deze ontsteking, in combinatie met de “draaiborstelcarburateur”, maakte het ontwerp van de tweede auto zeer innovatief.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

Zijn tweede auto is te zien in het Technisch Museum in Wenen. Tijdens zijn leven werd hij geëerd als de initiatiefnemer van de auto, maar zijn plaats in de geschiedenis werd door de nazi’s tijdens de Tweede Wereldoorlog bijna uitgewist. Omdat Marcus van joodse afkomst was, liet het nazi-propagandabureau zijn werk vernietigen, zijn naam uit toekomstige leerboeken verwijderen en zijn openbare gedenktekens verwijderen, wat Karl Benz tot eer strekt.

Algemeen wordt erkend dat de eerste echt praktische auto’s met benzine/benzine aangedreven interne verbrandingsmotoren bijna gelijktijdig door meerdere Duitse uitvinders die onafhankelijk van elkaar werkten, werden voltooid: Karl Benz bouwde zijn eerste auto in 1885 in Mannheim. Benz kreeg op 29 januari 1886 een patent op zijn auto en begon in 1888 met de eerste productie van auto’s, nadat zijn vrouw Bertha Benz in augustus 1888 met de eerste langeafstandsreis van Mannheim naar Pforzheim en terug had bewezen dat het paardeloze rijtuig in staat was om langer te reizen. Sinds 2008 herdenkt een Bertha Benz Memorial Route deze gebeurtenis.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

George F. F. Foss van Sherbrooke, Quebec bouwde in 1896 een eencilinder benzinewagen die hij 4 jaar lang reed, waarbij hij de waarschuwingen van stadsambtenaren voor zijn “gekke capriolen” negeerde.

In alle onrust worden veel vroege pioniers bijna vergeten. In 1891 bouwde John William Lambert een driewieler in Ohio City, Ohio, die in hetzelfde jaar door een brand werd verwoest, terwijl Henry Nadig een vierwieler bouwde in Allentown, Pennsylvania. Het is waarschijnlijk dat zij niet de enige waren.

De Amerikaan George B. Selden vroeg op 8 mei 1879 een octrooi aan. Zijn aanvraag omvatte niet alleen de motor, maar ook het gebruik ervan in een vierwielige auto. Selden diende een reeks wijzigingen in zijn aanvraag in, waardoor de juridische procedure langer duurde, met als gevolg een vertraging van 16 jaar voordat het octrooi op 5 november 1895 werd verleend. Dit octrooi deed meer om de ontwikkeling van auto’s in de Verenigde Staten te belemmeren dan aan te moedigen. Selden gaf zijn octrooi in licentie aan de meeste grote Amerikaanse autofabrikanten, die een vergoeding ontvingen voor elke auto die zij produceerden.

In de Verenigde Staten richtten de broers Charles en Frank Duryea in 1893 de Duryea Motor Wagon Company op, het eerste Amerikaanse autoproductiebedrijf. De Autocar Company, opgericht in 1897, richtte een aantal innovaties op die nog steeds in gebruik zijn en blijft de oudste autofabrikant in de Verenigde Staten. Het was echter Ransom E. Olds en zijn Olds Motor Vehicle Company (later bekend als Oldsmobile) die deze tijd zouden domineren met de introductie van de Oldsmobile Curved Dash. De productielijn liep in 1901. De Thomas B. Jeffery Company ontwikkelde de tweede in serie geproduceerde auto ter wereld en in het eerste jaar werden 1500 klimmers gebouwd en verkocht, die een zesde van alle bestaande auto’s in de Verenigde Staten vertegenwoordigden. Binnen een jaar produceerden Cadillac (opgericht door de Henry Ford Company), Winton en Ford ook duizenden auto’s. De auto’s van Cadillac (gevormd door de Henry Ford Company), Winton en Ford waren in de duizenden. De gebroeders Studebaker, die ‘s werelds grootste fabrikanten van door paarden getrokken voertuigen zijn geworden, maakten in 1902 de overstap naar elektrische auto’s en benzinemotoren in 1904. Tot 1919 bleven zij door paarden getrokken voertuigen bouwen.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

De eerste auto in Midden-Europa werd in 1897 geproduceerd door het Oostenrijks-Hongaarse bedrijf Nesselsdorfer Wagenbau (later omgedoopt tot Tatra in het huidige Tsjechië), de Präsident auto. In 1898 liet Louis Renault een De Dion-Bouton modificeren, met een vaste aandrijfas en differentieel, waardoor het “misschien wel de eerste hot rod in de geschiedenis” werd en Renault en zijn broers in de auto-industrie werden opgenomen. Innovatie was snel en ongebreideld, zonder duidelijke normen voor de basisarchitectuur van de auto, de carrosserie, de bouwmaterialen of de besturing, zoals bijvoorbeeld bij veel oude auto’s die een helmstok gebruiken in plaats van een stuurwiel. In de loop van 1903 werd de Rambler gestandaardiseerd op het stuurwiel en verhuisde de bestuurderspositie naar de linkerkant van het voertuig. Kettingaandrijving was dominant over de aandrijfas, en gesloten lichamen waren uiterst zeldzaam. De trommelremmen werden in 1902 door Renault geïntroduceerd. Het jaar daarop bouwde de Nederlandse ontwerper Jacobus Spijker de eerste vierwielaangedreven raceauto; deze nam nooit deel aan de wedstrijd en het zou 1965 en de Jensen FF zijn voordat de vierwielaandrijving werd gebruikt op een

https://www.car-bags.com/nl/