De verovering van het internet

In 1996 waren er 2 studenten van de universiteit van Stanford die samen een prachtig systeem uitvonden wat later het hele internet in zijn greep zou krijgen. De studenten heetten Larry Page en Sergey Brin. Zij bedachten samen het systeem PageRank wat het mogelijk maakte om het toen net boomende internet te indexeren. Pagina’s werden aan de hand van een algoritme beoordeeld en pagina’s met relevante informatie over een zoekwoord konden op die manier makkelijker gevonden worden. Nu, ongeveer 20 jaar later heeft het bedrijf meer dan 2000 medewerkers en een omzet waar je u tegen zegt. Het bedrijf kennen we tegenwoordig dus als Google. Een van de marktleiders op het gebied van ICT. Naast de zoekmachine heeft Google ook de volgende diensten: Youtube, GooglePlus, Android, Gmail, Google Translate, Google Maps, Google Drive en nog heel veel meer. Toch blijft de zoekmachine het grootste deel van de omzet verzorgen.

Per website verschilt het precieze aantal, maar een gemiddelde website ontvangt ongeveer 90% van zijn verkeer vanuit Google. Waar mensen denken vooral via social media binnen te komen, geld dit maar voor een vrij laag percentage. Als je dus veel bezoekers op je website wil hebben dan is het belangrijk om goed te scoren in Google. Hoe hoger je staat in de zoekresultaten hoe hoger je online vindbaarheid is. Gelukkig bied Google websites een kans en resultaten zijn dan ook tot op zekere hoogte te beïnvloeden, dit kan op twee manieren: zoekmachine optimalisatie (organisch of SEO) en adverteren (betaald of SEA).

Veel bedrijven kiezen er voor linkbuilding uitbesteden. Het hoger scoren in google is namelijk een klus waar veel tijd in gaat zitten. Het is een mix van veel schrijven, mailen en werken aan de kwaliteit van de website. Over het algemeen worden websites die hun linkbuilding op de juiste manier uitbesteden stukken beter gevonden. Goed linkbuilden kost tijd maar verzorgd zeker geen spijt.

http://www.e-conomy.nl/