Hoe gezond is koffie?

Nederlanders drinken gemiddeld 150 liter koffie per jaar. Is dat nu wel gezond? Vroeger dacht men dat koffie per definitie ongezond was vanwege de cafeïne die er in zit. Dit blijkt echter niet waar te zijn. Mits je koffie met mate drinkt heeft het juist positieve effecten op je gezondheid. Hou je het bij maximaal vier kopjes koffie per dag en drink je er geen melk of suiker in, dan ben je verantwoord bezig.

Positieve effecten

Natuurlijk is er het stimulerende effect van de cafeïne. Na je kopje koffie voel je fit, scherp en geconcentreerd. Cafeïne wordt snel in het lichaam opgenomen en zorgt voor een snelle energieboost. Uit recente onderzoeken is gebleken dat koffie een grote hoeveelheid antioxidanten bevat en de bloedcirculatie verbetert. Hierdoor kan koffie het risico op diverse kwalen verminderen. Het gaat onder meer om hart- en vaatziekten en de kans op een beroerte, diabetes, en bepaalde soorten kanker.

Ook lijkt koffie een positief effect op de lever te hebben en lijkt er onder mensen die regelmatig koffie drinken minder Alzheimer en Parkinson voor te komen. Koffie is ook een extra hulp bij het afvallen: de cafeïne versnelt de vetverbranding. De gunstige effecten gelden voor zwarte koffie waaraan geen melk of suiker is toegevoegd: zwarte koffie bevat geen calorieën.

Verder bestaat er intussen ook gezonde koffie met Ganoderma/Reishi, je kan er alles over lezen via www.gezondekoffie.be. Deze gezonde koffie kan je trouwens als zelfstandige ook zelf verkopen. Hiervoor kan je bij deze koffieleverancier terecht.

Negatieve effecten

De cafeïne in je kopje koffie heeft ook nadelen. Overdrijf je met je koffie-inname, dan kun je last krijgen van een gejaagd gevoel, hoofdpijn, trillende handen en rusteloosheid. Wat precies te veel is, verschilt per persoon. Drink je regelmatig koffie, dan raakt je lichaam hieraan gewend. Stop je ineens, dan kun je enkele dagen last hebben van ontwenningsverschijnselen. Over het algemeen wordt geadviseerd maximaal vier kopjes per dag te drinken.

Overigens is het handig om te weten dat koffie ook cafestol bevat. Deze stof verhoogt het LDL-cholesterolgehalte van het bloed. Bij gefilterde koffie blijft deze stof achter in de filter. Koffie uit een gewoon koffiezetapparaat of een apparaat met koffiepads bevat daardoor weinig cafestol, in tegenstelling tot espresso en koffie uit de cafetière of koffiepotje.

Voor kinderen is koffie, vanwege de cafeïne, af te raden. Ook vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven kunnen het beste geen koffie drinken.