De verschillende soorten bitten voor een paard of pony

De verschillende soorten bitten voor paard en pony

Vandaag ga ik het hebben over een van de belangrijkste onderdelen van het harnachement, het bit < (algemeen / wikipedia.)Doormiddel van een bit geeft de ruiter de teugelhulpen door via de mond van het paard. Het bit is bevestigd aan het hoofdstel met daar aan de teugels. Het bit word in het tandloze deel van de mond gelegd, dit noem je ook wel de ‘lagen’. Sommige ruiters kiezen er ook voor om bitloos te gaan rijden, dan komt de druk niet op de lagen maar op de neus of achter de oren van het paard. Vaak wordt een bit grotendeels gemaakt van metaal, argentaan of koper. Er zijn ook verschillende diktes. Een dik bit werkt zachter in dan een dun bit, die is veel scherper. Het is per paard verschillend welk materiaal en dikte bit geschikt is. Een dik bit werkt zacht in, maar niet wanneer het té dik is. Je kunt een bit laten aanmeten zodat het perfect bij het paard past. 

Hieronder geef ik u uitleg over de volgende soorten bitten:

 

De meest gebruikte trensbitten

Trensbitten zijn de meest gebruikte bitten in de paardenwereld. Ze zijn op iedere webshop verkrijgbaar en er is eenvoudig mee te rijden door iedere ruiter. Hoeveel druk de ruiter op de teugels geeft, gaat er ook naar de mond van het paard. Je kunt kiezen tussen ongebroken, enkel of dubbel gebroken bitten. Het verschil is dat bij een enkel gebroken bit het scharnierpunt in het middel zit en druk uitoefent op de tong en het gehemelte. Terwijl bij een dubbel gebroken bit de druk juist op de buitenkant van de lagen en de tong ligt. Dan is er nog de ongebroken trens, deze trens is rond van vorm en verdeeld de druk gelijkmatig.

De meest gebruikte trensbitten zijn:

D-trens

Een D trens houdt het bit rustig en stabiel in de mond en is vriendelijk voor de mondhoeken van het paard. Dit komt doordat de ringen D vormig zijn. De ringen zitten vast aan het mondstuk, hierdoor kan het bit niet door de mond worden getrokken tijdens het sturen. Zelf heb ik een positieve ervaring met het inrijden van jonge paarden door middel van een D trens. Een dikke D trens heeft een zachte werking waardoor er vaak het minste verzet komt van jonge paarden.

Watertrens

Bij een watertrens ligt het bit vrijer in de mond. Dit betekend dat het kan bewegen in de paardenmond. De bit ringen zijn beweegbaar van het mondstuk. Het verschilt per paard of dit als positief word ervaren.

Kneveltrens

Een kneveltrens ziet er aan de buitenkant erg onvriendelijk uit. Echter is dit niet het geval. Doordat er geen gebruik wordt gemaakt van bit ringen aan de buitenkant maar van staafjes (knevels) ligt het bit stil in de mond.

Persoonlijk rijd ik paarden graag op een kneveltrens. De knevels zorgen er voor dat het bit niet door de mond kan worden getrokken wanneer het paard verzet toont.

 

Het stang bit

Een stangbit is altijd een ongebroken bit met scharen, je kunt hierbij ook een kinketting gebruiken. De kinketting zorgt voor een versterkte druk op de mond. Scharen kunnen variëren in vorm en lengte. Bij een stang bepaald de vorm waar de meeste druk wordt uitgeoefend. Hoe rechter en dikker de stang, hoe meer druk er komt op de tong. In de dressuur en mennen word er het meest gebruikt gemaakt van een stang.

 

Stang en trens bitten voor de hogere klassen

De stang en trens, ook wel gecombineerd bit genoemd, worden voornamelijk gebruikt in de hogere klassen van de dressuur. Dit is omdat de ruiter met een trens minder subtiele hulpen kan geven in vergelijking met de stang. De stang moet worden gebruikt met kinketting. De druk komt op het mondstuk, de bakstukken en de nek.

 

Bekijk hier een filmpje over wat bitten zijn en hoe ze verschillen van elkaar. 

https://123ruitersport.nl/paard/bitten.html