De Online Marketeer anno 2020 is een IT’er

Het vak van online marketeer is aan verandering onderhevig. En dat is niet raar. In iedere branch zie je namelijk wel dat software of andersoortige automatisering een deel van de taken overneemt.

Vaak heeft dat als resultaat dat het werk eenvoudiger wordt. Complexere taken worden geautomatiseerd. Maar voor online marketeers is dat anders. Hoe dat komt, vertel ik je hieronder.

Wat is er zo bijzonder aan online marketing?

Hoewel online marketing steeds meer een exacte wetenschap wordt blijft er een belangrijk deel interpretatie. Net als de wetenschap van economie kan je een deel vangen in formules maar is een ander deel menselijke emotie.
Marketing automation maakt dat je een deel van de marketing kunt automatiseren.

 

Wat is marketing automation?

Om je marketing te automatiseren en leads tijdens het koopproces te voorzien van de juiste content op het juiste moment heb je dus technologie nodig. Een marketing automation platform zoals Active Campaign of Hubspot kan je daarbij helpen. Zo kun je geautomatiseerde e-mails versturen en deze afstemmen op je advertentiecampagne of je kunt gepersonaliseerde webcontent tonen. De functionaliteiten van een marketing automation systeem op een rij:

• E-mailmarketing
• Leadscoring
• Leadnurturing
• Website tracking en dynamische content
• Integratie met je CRM-systeem
• Social media tools en integratie
• Multichannel campagnes
• Metrics en ROI-rapportages

Marketing automation maakt het dus mogelijk om je online marketingactiviteiten effectiever te monitoren en te verbeteren. Uiteindelijk doel is om jouw leads beter te nurturen en kwalitatieve leads te converteren tot klant. Samen successen vieren als de programma’s draaien en nieuwe technologieën steeds meer mogelijk maken? We helpen je graag.

 

Waarom de rol van online marketeer verandert

Door marketing automation verandert de rol van de online marketeer ingrijpend. Een veel groter deel van de activiteiten behelst het instellen en soms zelfs programmeren van de bijbehorende tooling. Tot het moment dat er een echte programmeur aan te pas moet komen wordt dit gedaan door de marketeer. 

Net zoals in andere vakgebieden doet ICT zijn intrede in het marketingvak. Is dit reden om bang te worden je baan te verliezen? Helemaal niet. Maar let wel op de belangrijke trends en zorg dat je mee komt in de vaart der volkeren. Want als je dat niet doet kan het wel eens vervelend voor je aflopen. Maar zo ver laat een intelligente marketeer het toch nimmer komen!

http://addvancers.com