Duurzaamheid: de toekomst voor transportbedrijven

Het jaar 2020 is het jaar van verandering. De opkomst van het virus COVID-19 heeft niet alleen onze manier van leven getransformeerd, maar heeft ons ook de tijd gegeven om stil te staan bij de consequenties van onze oude levensstijl. De sterke afname van CO2-uitstoot en het opbloeien van de natuur in tijden van lockdowns geven een duidelijk signaal: de oude manier kan niet meer. Ook niet in de transportindustrie. Maar hoe zorgt een transportbedrijf zoals Quicargo, Zencargo of Sennder voor een milieuvriendelijker logistiek proces?

–     De doelstellingen

–     Hoe doen we het tot nu toe?

–     Onze duurzame missie

 

De doelstellingen

Het is al lang duidelijk dat de logistieke sector aangepakt moet worden. Terwijl bij veel branches de CO2-uitstoot met een steile lijn omlaaggaat, is deze trend bij de logistieke bedrijven nog ver te zoeken. In tegendeel, in de laatste 30 jaar is bij het logistieke segment de hoeveelheid wereldwijde CO2-uitstoot juist gestegen. Dat is niet iets om trots op te zijn… Daarom is met het Klimaatakkoord een doelstelling gemaakt, waarin staat dat in 2050 in Nederland vrijwel geen CO2 meer uitgestoten mag worden. Dit akkoord liet het balletje rollen voor de transportbedrijven. Zo deelden Logistieke Alliantie en Topsector Logistiek hun inzichten hierover. Hun visie? In 2030 een vermindering van de hoeveelheid CO2-uitstoot met 49% ten aanzien van 1990. Werk aan de winkel dus.

Hoe staat het tot nu toe met de verduurzaming van de logistieke branche? Wij hebben de laatste ontwikkelingen voor je op een rijtje gezet:

–     Wist je dat sommige warehouses worden gebruikt als kleinschalige energiecentrales met behulp van zonnepanelen? Zo zijn sommige warehouses zelfs klimaatpositief. Dit betekent dat ze meer elektriciteit produceren dan vereist is.

–     Hoewel de meningen over waterstoftrucks zijn verdeeld, lijkt ook dit een gunstige manier om transport milieuvriendelijk te maken. Zo gaat één waterstoftruck gepaard met 65 ton (!) minder CO2-uitstoot per jaar.

–     Steeds meer distributiecentra kiezen voor een vloer van geopolymeer. Het voordeel hiervan? Bij het rijden over geopolymeer zou minder CO2-uitstoot worden geproduceerd dan wanneer er bijvoorbeeld over een betonvloer wordt gereden.

–     GFT, Mest en installaties voor rioolwaterzuivering. Dit is het recept voor de schone brandstof bio-LNG. Het mikpunt is om in 2030 ruim 8000 vrachtwagens deze brandstof te laten gebruiken.

 

Een voorbeeld van een duurzame missie

Ook bij Quicargo hebben ze een duurzame missie. De helft van alle vrachtwagen die rondrijden op de Europese wegen zijn namelijk leeg of halfleeg… Ja, écht leeg. Dit betekent niet alleen verloren kosten, maar ook enorm veel CO2-uitstoot en verspilling van grondstoffen. Voor niks. De oplossing voor dit wereldwijde probleem is simpel. Door vrachtvervoer te verbinden aan lege vrachtwagens die toch al onderweg zijn, hoeft er geen nieuwe vervoerder de weg op. De voordelen hiervan zijn groot: sneller vervoer voor verladers, extra zendingen voor vervoerders en minder vervuiling voor het milieu. Top!

Al met al zijn er al vele wegen ingeslagen om een stokje te steken voor de vervuiling van de transportindustrie. Door gefocust te werk te gaan, wordt beetje bij beetje ook onze branche milieuvriendelijker. En we zijn al goed op weg.