Het nut én de gevolgen van cortisol in je lichaam

Het nut én de gevolgen van cortisol in je lichaam

In tijden van stress maakt je lichaam cortisol aan. Een stofje dat ontzettend nuttige effecten heeft in situaties die je fysiek wilt ontvluchten. Het zorgt er namelijk voor dat de energie die in de cellen van het lichaam zit opgeslagen sneller beschikbaar is. Bovendien wordt de bloedsuikerspiegel verhoog waardoor je spieren lang fysieke inspanning kunnen leveren. Het moge duidelijk zijn: cortisol zorgt ervoor dat je in stressvolle situaties in staat bent om snel te reageren. Maar een te veel van deze stof heeft vervelende lichamelijke gevolgen.

Hoe stress in je lijf aan het werk gaat

Cortisol blijft gedurende twee dagen in het lichaam aanwezig en wordt daarna door de lever afgebroken. In deze periode kun je nog steeds spanning in je lijf ervaren, waarna het gevaar geweken is. Als je echter langdurig stress ervaart heeft dit effect op de hoeveelheid cortisol in je lichaam, wat je lijf in een constante staat van paraatheid houdt. Dit heeft allerlei vervelende lichamelijke klachten tot gevolg. Zo is in tijden van stress slecht slapen en (extreme) vermoeidheid waarschijnlijk niemand onbekend.

Wat zijn de lichamelijke klachten die te veel stress veroorzaakt?

Ook een slecht humeur en een zenuwachtig, onrustig gevoel behoren tot de gevolgen van te veel cortisol. Daarnaast kun je ook heftiger lichamelijke klachten ondervinden. Zo is een verminderd immuunsysteem of een hoge of juist lage bloeddruk een veelvoorkomend probleem. Ten slotte zijn ook hersenbeschadiging, spierafbraak en hart- en vaatziekten mogelijke gevolgen. Alle reden om ervoor te zorgen dat je de hoeveelheid cortisol op een bescheiden peil houdt. Maar wat als het kwaad al geschied is?

Dit zijn de belangrijkste aanvechters van te veel cortisol

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om stress te verlagen en zo het cortisol in je lichaam aan te pakken. Voldoende bewegen is een belangrijke eerste stap. Dit zorgt voor de aanmaak van endorfine, het gelukshormoon. Daarnaast is voldoende ontspanning belangrijk. Dit doe je door voldoende leuke dingen te doen, maar ook oefeningen kunnen hierbij helpen. Daarnaast is gezonde voeding voor je algehele gezondheid van belang en zo ook in dit geval. Zorg bovendien dat je voldoende slaap krijgt. Een vast ritme kan hierbij helpen. Merk je bovendien dat je hulp nodig hebt? Schakel een coach in.