Waarom kiezen zoveel mensen voor een maaltijdshake?

Een maaltijdshake is perfect als je snel en gemakkelijk wilt afvallen. Het is dan ook geen wonder, dat zoveel mensen voor deze shakes kiezen als middel om af te vallen. De maaltijdshakes worden met de dag populairder. Het is dé manier om snel af te vallen. De vraag die veel mensen zich afvragen is: Waarom kiezen zoveel mensen voor een maaltijdshake? Er zijn namelijk tegenwoordig zoveel manieren om af te vallen. Waarom niet gewone maaltijden eten en meer sporten? In deze blog gaan we die vraag dan ook beantwoorden. 

Waarom wordt er voor een maaltijdshake gekozen?

Het is voor veel mensen lastig om hun porties te verminderen of om überhaupt af te vallen. Er zijn ook mensen die geen tijd hebben om te sporten of het niet kunnen in verband met fysieke gebreken. Een shake is dan ideaal. Het is niet alleen snel, omdat je het alleen hoeft te shaken, maar ook nog eens gemakkelijk omdat je het overal eenvoudig kunt meenemen. Daarnaast val je enorm snel af van de shakes, omdat ze heel laag in calorieën zijn, maar wel hoog in voedingsstoffen. 

Onderzoek maaltijdshake

Door de populariteit, wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar shakes. Wat zijn de bevindingen? Uit een onderzoek uit 2018 blijkt dat dieet shakes kunnen leiden tot meer gewichtsverlies dan bij een maaltijd met hetzelfde aantal calorieën. Super interessant dus! Als mensen wat zwaarder zijn dan gemiddeld verliezen ze vaak 100% tijdens een maaltijdshake dieet. Dit is omdat je een erg vol raakt van een shake en dus langer zonder eten kan. De zin of ‘craving’ om te snacken en te snoepen gaat weg. Als je wilt afvallen, klinkt dat super goed!

Zijn maaltijdshakes voor de lange termijn?

Dit raden wij af. Het is verstandig om dit met een diëtist te bespreken in verband met gezondheidsrisico’s. Alleen maar shakes kan ook slecht zijn voor de mentale gezondheid. Je moet een balans voor jezelf vinden. Af en toe wat lekkers moet toch ook kunnen! Je moet kunnen genieten van je eten en het niet als een straf ervaren. Vind je ook niet?

De beste shakes

Onze tip is om naar de ingrediënten te kijken. Hierbij een richtlijn die je kunt aanhouden:

  • Geen maïssiroop

  • Geen plantaardige oliën

  • Minstens 15 gram eiwit per portie

  • Minstens 3 gram vezels per portie

  • Minder dan 10 gram suiker per portie

  • Minstens 33% v.d. dagelijkse waarde voor mineralen en vitaminen

Als je maaltijdshake aan de bovenstaande eisen voldoet of er min of meer aan voldoet, weet je zeker dat het toevoegt aan je dagelijkse voedingsschema. 

Sportze!

Als mogelijk is het super verstandig om ook beweging aan je shake dieet toe te voegen. Misschien is Zumba wat voor jou, of misschien wel Yoga? Dit is ook goed voor de mentale gezondheid, dus neem zeker een kijkje! Je valt namelijk sneller en meer af als je beweging toevoegt aan je dieet.

Zo! Hopelijk heb je gevonden wat je zocht in deze blog. Wij geloven in je en wensen je veel succes in je afvalreis! Vergeet niet om jezelf ook af en toe te trakteren op iets lekkers, want dat hoort er natuurlijk ook gewoon bij.