Hoe je zoekmachine positionering inzet en waar je begint

 

Voor veel MKB bedrijven is het verbeteren van de website ‘om hoger in google te komen’ een lastige materie. Vooral de vraag “waar moet ik beginnen?” is lastig en ga ik dit nu zelf doen of ga ik hiervoor een bedrijf inschakelen. Wij gaan in dit artikel vertellen welke stappen je het beste als eerst kunt nemen en geven je handvaten om jouw MKB bedrijf op weg te helpen.

Onderzoek doen en kennis vergaren

Voordat je begint met het positioneren van je website is het verstandig om eerst een goed onderzoek te doen:

  • Welke trefwoorden zijn er in mijn branche interessant?
  • In welk gebied wil ik gevonden worden?
  • Hoeveel concurrentie is er online?
  • Waar moet mijn website aan voldoen?  
  • Hoe staat mijn website er nu zelf voor?

Trefwoorden bepalen voor het positioneren van jouw website in de zoekmachines

 

Door onderzoek te doen naar het zoekvolume van trefwoorden kan jouw voorkeur voor een gebied veranderen. Als er bijvoorbeeld in een dorp/stad maar 10 keer per maand wordt gezocht op een trefwoord, dan kan het interessanter zijn om op een dorp/stad te focussen met wat meer zoekvolume. Je kan dit controleren via verschillende tools een voorbeeld daarvan is ubersuggest. Maak voor jezelf een lijstje met trefwoorden waar je graag op gevonden wordt en maak hem niet te groot. 10 trefwoorden is meer dan genoeg. Door eerst daar de focus op te leggen en bij te sturen waar nodig; heb je een grotere kans op succes. 

Niet alleen zoekvolume is belangrijk bij het bepalen van trefwoorden. Er kan heel veel op een woord worden gezocht, alleen dan kan je ook verwachten dat de concurrentie hoger ligt. Kijk daarom hoeveel websites er in de zoekmachine op het trefwoord gevonden worden en raadpleeg bijvoorbeeld ubersuggest voor de concurrentiegraad. Begin je net met het positioneren van je website, kies dan voor het laaghangende fruit en ga voor trefwoorden met minder zoekvolume en minder concurrentie.

Waar moet mijn website aan voldoen voor online succes?

 

Er zijn veel factoren waar je rekening mee moet houden. Het begint met een goede techniek en het is aan te raden een goede webbouwer onder de arm te nemen. Deze zorgt voor een goede techniek of adviseert je een nieuwe site te laten bouwen, aangezien je site technisch verouderd is.

Vervolgens teksten schrijven die zoekmachine vriendelijk zijn geschreven en plaatsen op je site. Ook hiervoor raad ik je aan een tekstschrijver te vragen om teksten te schrijven. De teksten spreken vaak meer aan en zijn met een doordachte manier geschreven. Zorg ervoor dat je de richtlijnen in de gaten houd, want deze verandere regelmatig. Zo zorgt Google dat actieve websites eerder worden getoont in de zoekresultaten.

Last but not least: linkbuilding! Het versterken van je online autoriteit door sterke krachtige artikelen te schrijven ‘die te maken hebben met de trefwoorden waar je op gevonden wilt worden’ en deze publiceren op krachtige blog websites die te maken hebben met jou branche.

Hoe staat je website er nu voor en hoe kom je tot deze informatie

Er zijn veel tools die je kunnen helpen met het verkrijgen van informatie over hoe je website ervoor staat, alleen geeft het weinig waarde als je de kennis niet in huis hebt hier wat mee te doen. Het advies wat ik dan ook wil geven is om of zelf er heel veel tijd voor vrij te maken en je kennis flink te verrijken of om een bedrijf in te schakelen met de expertise in huis.

Ga je jouw kennis verrijken ga dan eens op zoek naar een passende SEO tool zoals Ubersuggest of Ahrefs. Je kan hiervoor op zoek gaan in google en je zal er veel tegen komen. Als hiervoor eens online in google gaat zoken; probeer er dan een paar en kijk welke tool het beste bij je wensen past.

https://allinone-media.nl/zoekmachine-positionering/